Termín: | 29.06.2022 - 30.06.2022 |
Téma: | KULTÚRA |
Miesto konania: | Bratislava (SR - Bratislavský kraj) Ubytovanie · Počasie · Cestovné poriadky |
Web: | 500km.sk/personnel/slovenska-strela/
sk.wikipedia.org/wiki/Slovensk%C3%A1_strela |
Slovenská strela na Slovensku 2022 - vyše 70. rokoch
Návrat historického vlaku na Slovensko po vyše 70. rokoch.
Motorové vozne rady M 290.0 vyrobili v koprivnických Závodoch Tatra, a.s. v roku 1936 pre vtedajšiu Československú štátnu železnicu v počte dva kusy. Na vozňoch bol unikátny nielen design karoséria a interiér, ale predovšetkým elektromechanický prenos výkonu od Jozefa Sousedíka. Vďaka jeho patentovanému systému sa vozidlo rozbieha na elektrický pohon a pri dosiahnutí rýchlosti 82 km/H sa automaticky prepne na čisto mechanický. Ten je pri vyšších rýchlostiach účinnejší. Oba motorové vozne jazdili v bežnej premávke rýchlosťou až 130 km/h, pri jazdných skúškach dosiahli rýchlosť 148 km/h.
Do pravidelnej prevádzky boli vozne spoločnosťou ČSD zaradené 13.júla 1936. Boli pridelené do depa a domovskej stanice Bratislava – hlavná stanica a jazdili na motorovom rýchliku „Slovenská strela“ na trase Bratislava – Brno – Praha. Dosahovali priemernú cestovnú rýchlosť 92 km/h (v tej dobe parné vlaky jazdili v priemere 68 km/h), pričom spoje boli prvý krát v histórií ČSD povinne miestenkové. Jazda trvala 4hod a 20min vrátane trojminútovej prestávky v Brne.
Dnes prejdú elektrifikované vlaky EuroCity a RegioJet trasu za 4 hodiny a 50 minút.
V roku 1946 začala slovenská raketa prepravovať účastníkov Norimberského procesu.